0
U heeft geen producten in uw winkelwagen.

0

 Gratis verzending vanaf €50     Snelle levering     14 dagen zichttermijn     Niet Goed Geld Terug! 

Klantenservice

Contact

Heeft u een vraag of opmerking over een artikel of over uw bestelling, dan kunt u ons telefonisch bereiken op nummer: 058 289 49 59 of via de live chat (klik op de chat button rechts onder). U kunt ons natuurlijk ook een mail of een verzoek om contact sturen via het contactformulier.

 

Online bestellen, heel eenvoudig!

Stap 1

Laat u via onze website uitgebreid informeren. Volgt u het menu dan wordt u op een prettige en eenvoudig wijze bij de hand genomen en onderweg uitgebreid geïnformeerd en geadviseerd. Heeft u al duidelijke voorkeuren, gebruik dan ons filter. Wij zetten dan op basis van uw voorkeuren ons aanbod voor u overzichtelijk op een rijtje. Weet u al exact welk artikel u zoekt, gebruik dan het zoekveld (rechtsboven van uw scherm) en vul daar een zoekterm in. Wilt u graag direct persoonlijk advies of hulp bij het bestellen gebruik dan de live chat (rechtsonder). U kunt ons uiteraard ook bellen of een mail sturen.

Als u een keuze heeft gemaakt, selecteer dan eerst een optie en klik dan op de button 'In winkelwagen'. Op uw scherm verschijnt nu uw winkelwagen met een overzicht van uw bestelling. U kunt hier gewoon wijzigingen in aanbrengen. Er is nog niks definitief! Als u de bestelling definitief wilt maken, klik dan op de button 'Ga door naar afrekenen'. Om terug te keren naar de webwinkel klikt u op de button 'Ga verder met winkelen'.

Als u tussentijds een overzicht van uw bestelling wilt zien klikt u rechtsboven van uw scherm op het winkelwagentje.

Stap 2

Bent u klaar met winkelen en wilt u de bestelling afronden, klik dan boven in uw winkelwagen op de button 'ga door naar afrekenen' of klik op de menu button 'afrekenen' rechtsboven van uw scherm. Vul het bestelformulier volledig in (als u reeds ingelogd bent, dan hoeft dat natuurlijk niet). U kunt uw bestelling direct afrekenen, wanneer u via iDEAL, MasterCard, Visa/Maestro of Mister Cash betaald. Selecteer de door u gewenste betalingswijze. Wilt u liever op een ander moment betalen, selecteer dan bij 'betalingswijze' de optie: 'Bankoverschrijving'. U kunt uw bestelling uiteraard ook persoonlijk afhalen en in onze showroom afrekenen. Kies dan voor de optie: 'Afhalen op afspraak'.

Stap 3

Controleer bij elke stap goed de invoer en verzend het formulier bij de laatste stap door op de button 'bevestigen' te klikken. U krijgt nu een melding op uw scherm dat uw bestelling is bevestigd en heeft u de mogelijkheid om de orderbevestiging uit te printen en/of op te slaan. Gelijktijdig is er een bevestigingsmail naar u verzonden met de details van uw bestelling en een link om uw bestelling te kunnen volgen.

 

Veilig winkelen

Het Qshop Keurmerk garandeert dat u veilig en betrouwbaar winkelt bij Weids Wonen & Slapen. Doordat online kopen steeds populairder wordt en er steeds meer webwinkels komen, is het belangrijk dat u goed oplet bij wie u winkelt. Voor het verzenden van gevoelige informatie, zoals je betaalgegevens, gebruiken we een beveiligde internetverbinding. Bij een beveiligde internetverbinding wordt het www. adres vooraf gegaan door https:// in plaats van het normale http://. De letter ‘s’ staat voor ‘secure’ (veilig). Bovendien ziet u ook nog een klein slotje in de adresbalk en kleurt de adresbalk groen.

 

Betalen                        MultiSafepay

Bij Weids Wonen & Slapen heeft u de keuze uit verschillende betalingsmogelijkheden. In veel gevallen wordt uw betaling verwerkt door MultiSafepay (www.multisafepay.com). MultiSafePay is onze payment provider en alle betalingen zoals, iDeal, Visa/MasterCard en Overboeking lopen via MultiSafePay. U zult deze naam dan ook tegen komen op uw bankafschrift.

iDEAL

Weids Wonen & Slapen werkt samen met iDEAL, de veiligste aanbieder van internetbetalingen, en partner van o.a. ABN-Amro, Fortis, ING-Postbank, Rabobank en SNS bank. Maakt u gebruik van internetbankieren bij ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers dan kunt u direct met iDEAL betalen. U rekent dan snel en gemakkelijk af in de vertrouwde internet betaalomgeving van uw eigen bank.

Mister Cash

Bancontact/Mister Cash is ongetwijfeld het meest populaire elektronische betaalmiddel in België. Er zijn meer dan 10 miljoen bankkaarten in omloop, en jaarlijks worden maar liefst 670 miljoen transacties uitgevoerd. Mister Cash is eenvoudig, veilig en gebruiksvriendelijk.

Credit Card

U kunt ook eenvoudig, snel en veilig betalen door middel van een Credit Card. Dit kan zowel met MasterCard, VISA of Maestro zijn. De betaling gebeurt uiteraard via een veilige SSL connectie/ https. Het protocol HTTPS staat voor HyperText Transfer Protocol Secure. HTTPS is een uitbreiding op het HTTP-protocol met als doel een veilige uitwisseling van gegevens. Bij gebruik van HTTPS wordt de data versleuteld, waardoor het voor een buitenstaander, bijvoorbeeld iemand die afluistert, onmogelijk zou moeten zijn om te weten welke gegevens verstuurd worden.

Bankoverschrijving

U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het factuurbedrag via een bankoverschrijving aan ons over te maken op bankrekeningnummer: NL98 RABO 0321 1353 18 (Rabobank) t.n.v. Weids Wonen & Slapen te Bitgummole of voor onze Belgische klanten op bankrekeningnummer: BE09 733 0563 888 57 (KBC) t.n.v. Van der Weide & Zn. Let op!! Vermeld bij de betaling duidelijk uw naam en ordernummer.

Afrekenen in onze showroom

U kunt uw bestelling uiteraard ook persoonlijk afhalen en in onze showroom met de pin of contant afrekenen.

 

Verzenden & Bezorging

Wij maken een onderscheid tussen verzenden en bezorging. Pakketten kunnen tot een maximale gordelomvang en gewicht verzonden worden. Wanneer de omvang en/of het gewicht van uw bestelling de maximale gordelomvang overschrijdt, dan wordt deze via een transportbedrijf bij u thuis bezorgt.

1. Pakketverzending

Wij werken voor de verzending van onze pakketten samen met PostNL, DHL, DPD, FRL Post en/of lokale koeriers. U ontvangt op de dag van de verzending via de mail een Track en Trace code, zodat u indien gewenst zelf de zending kan volgen. Uw bestelling wordt 'achter de eerste deur' bij u of op een afwijkend afleveradres afgeleverd. Bij geen gehoor volgt een afleverpoging aan de directe buren. Als u dit niet wenst, dan kunt u in de kassa kiezen voor de optie 'handtekening voor ontvangst'. Uw pakket wordt dan uitsluitend op het door u aangegeven adres aangeboden.

Bij geen gehoor op dag 1 wordt er, de volgende werkdag of de zaterdag, een tweede bezorgpoging gedaan. Indien ook deze 2e poging niet slaagt laat de bezorger een briefje met zijn telefoonnummer achter bij u in de brievenbus voor het maken van een nieuwe afleverafspraak. Dat is wel zo gemakkelijk.

Verzendkosten binnen Nederland

Verzending is GRATIS bij een order met een factuurbedrag vanaf € 50. Voor orders met een factuurbedrag onder de € 50 brengen wij standaard € 3,95 in rekening. Uitgezonderd zijn de waddeneilanden (NL), hiervoor berekenen wij een vergoeding afhankelijk van de hoogte van het factuurbedrag. Bij een order met een factuurbedrag vanaf € 250 versturen wij ook gratis naar de waddeneilanden.

Verzendkosten buiten Nederland

Pakketverzending naar België en Luxemburg is GRATIS voor orders met een totaal factuurbedrag vanaf € 250,-. De verzendkosten naar andere landen verschillen per land. Selecteer in de kassa het land van bestemming. Een indicatie van de hoogte van de verzendkosten* wordt aan uw bestelling toegevoegd. Neem contact met ons op als het land van bestemming er niet tussen staat of er bij verzending naar het buitenland geen bedrag wordt getoond.

* De hoogte van de verzendkosten zijn indicatief. Dit omdat de kosten voor het transport worden bepaald door de omvang en het gewicht van het pakket. Wij nemen contact met u op over de exacte hoogte van de verzendkosten. U beslist dan natuurlijk altijd nog zelf of u de bestelling/verzending wilt doorzetten of deze toch liever wenst te annuleren.

2. Bezorging (transport)

Artikelen die wij niet als pakket kunnen versturen (o.a meubilair, bedden, matrassen, enz) worden via eigen transport bezorgt. Wij bezorgen binnen Nederland GRATIS* bij een order met een factuurbedrag vanaf € 500. Voor orders met een totaal factuurbedrag vanaf € 250 tot € 500 vragen wij een bijdrage van € 35. Voor orders met een waarde beneden de €250 vragen wij een bijdrage van € 50. Voor het bezorgen naar België en Luxemburg vragen wij een vaste bijdrage in de bezorgkosten van € 50,-

NB: Levering op de Waddeneilanden kan extra kosten met zich meebrengen. Wij zullen de eventuele bijkomende kosten aan u bekend maken bij het inplannen van de bezorgafspraak. Hiervoor ontvangt u een aparte factuur. De kosten voor bezorging naar andere landen zijn uiteraard hoger. Selecteer in de kassa het land van bestemming. De hoogte van de bezorgkosten* wordt aan uw bestelling toegevoegd. Neem contact met ons op als het land van bestemming er niet tussen staat of er bij bezorging naar het buitenland geen bedrag wordt getoond.

* De hoogte van de bezorgkosten zijn indicatief. Dit omdat de kosten voor het transport worden bepaald door de omvang en het gewicht van de goederen. Wij nemen contact met u op over de exacte hoogte van de bezorgkosten. U beslist dan natuurlijk altijd nog zelf of u de bestelling/bezorging wilt doorzetten of deze toch liever wenst te annuleren.

 

Levertijd

In Nederland wordt uw bestelling (indien geplaatst én betaald voor 17:30 uur) vaak al de volgende werkdag geleverd. Binnen Europa hanteren wij een gemiddelde levertijd van 3 werkdagen. In de kassa kunt u indien gewenst een 'uitgestelde datum' selecteren, waarop u graag zou willen dat de levering plaats vindt. Dit is echter geen gegarandeerde datum. Belt u ons voor de zekerheid als het cruciaal is dat de levering van uw bestelling op een exacte datum moet plaats vinden. Indien een artikel onverhoopt niet voorradig is zullen wij u daar uiteraard tijdig over berichten.

Klik hier voor een overzicht van de standaard verzendkosten en de gemiddelde levertijden

 

Status van mijn bestelling

Heeft u een vraag over de status van uw bestelling log dan in op 'mijn account'. Heeft u bij ons geen account, stuurt u ons dan een mail. Vermeld daarbij uw naam en ordernummer. Het ordernummer vindt u terug op de orderbevestiging, die u direct na afronding van uw bestelling via de mail van ons heeft ontvangen.

 

14 dagen zichttermijn

Weids Wonen & Slapen hanteert een 14 dagen zichttermijn. Dit betekent dat u van ons ruim de tijd krijgt de kwaliteit van het bestelde artikel zelf te beoordelen. Binnen de periode van de zichttermijn kunt u een artikel altijd retour sturen. Als u de gehele bestelling retour stuurt, betalen wij het volledige aankoopbedrag terug. Wij betalen u terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee u ons hebt betaald. Na het verstrijken van de zichttermijn wordt de koopovereenkomst een feit.

Een zichttermijn moet u overigens niet verwarren met een testperiode. Een zichttermijn behelst een periode waarin u een artikel beoordeeld, zoals u dat ook in onze showroom zou doen. Uiteraard verwachten wij dat u het artikel na ontvangst met zorg behandeld. Een beslapen artikel dan wel een artikel die door onzorgvuldig handelen onverkoopbaar is geworden kan uiteraard niet retour genomen worden. Voor de eventuele waardevermindering die ontstaat omdat u een artikel op een andere wijze heeft gebruikt dan u in een winkel zou doen, mogen wij u aansprakelijk stellen. Het recht van retourneren is eveneens niet van toepassing op artikelen uit de koopjes/opruimingshoek en speciaal op maat of kleur samengestelde artikelen.

 

Omruilen & Retourneren

Alleen verzoeken voor omruilen en retourneren die aangemeld zijn via het online retourformulier worden door ons in behandeling genomen. Na het aanmelden van uw retourzending heeft u nog eens 7 dagen de tijd om het artikel terug te sturen. Houd er wel rekening mee dat uw pakket enkele dagen onderweg kan zijn. Voor een snelle verwerking van uw retourzending vragen wij u een kopie van het retourformulier of van uw orderbevestiging bij uw retourzending te voegen. De kosten als ook het risico van de retourzending zijn voor rekening van de klant. Houd bij artikelen die bezorgt zijn (dus die niet via de post als pakket verzonden konden worden) rekening met hoge transportkosten. Deze liggen, afhankelijk van het volume, als snel tussen de € 50 en € 100 euro.

Klik hier voor het retourformulier

 

Ontvangstcontrole

Controleer direct na ontvangst van uw bestelling of de artikelen onbeschadigd, compleet en volgens de factuur geleverd zijn. Mocht dit niet het geval zijn, informeer ons binnen 24 uur na ontvangst via mail of bel ons op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 uur op: 0031 (0) 58 289 49 59. Een manco melding ná 24 uur kan door ons niet meer in behandeling worden genomen. Als een artikel in gebruik is genomen, is de levering door u geaccepteerd.

De voorwaarden voor omruiling of retourneren zijn als volgt:

  • De zichttermijn van 14 dagen is nog niet verstreken; na het verstrijken van de zichttermijn is de koopovereenkomst een feit
  • Het artikel is schoon, compleet, ongebruikt en onbeschadigd, oftewel 100% verkoopbaar
  • Alle labels en kaartjes zitten nog aan het artikel
  • De originele (fabrieks)verpakking is onbeschadigd en bij bed- en badtextiel geld dat de verpakking ongeopend is
  • Het digitale retourformulier is ingevuld en verzonden en een kopie van dit formulier of de factuur/orderbevestiging is bijgevoegd
  • De retourzending is degelijk verpakt zodat artikelen tijdens het transport niet beschadigen
  • De kosten als ook de risico's voor de retourzending zijn voor rekening van de klant

 

Retourprocedure

Na ontvangst van het retour gestuurde artikel(en) zal Weids Wonen & Slapen het artikel door een deskundige laten onderzoeken. De staat van het te retourneren artikel kent drie variaties:

1. Het artikel is onbeschadigd en in de originele, ongeopende verpakking en voldoet aan de overige voorwaarden gesteld, conform onze algemene voorwaarden artikel 12.5. Het artikel kan omgeruild worden of de klant ontvangt 100% van het aankoopbedrag van het artikel retour.

2. Het artikel is onbeschadigd, de originele verpakking is beschadigd c.q. geopend maar het artikel voldoet aan de overige voorwaarden gesteld, conform onze algemene voorwaarden artikel 12.5. Het artikel kan omgeruild worden of de klant ontvangt 90% van het aankoopbedrag van het artikel retour.

3. Het artikel is onbeschadigd, de originele verpakking ontbreekt. Het artikel voldoet aan de overige voorwaarden gesteld,conform onze algemene voorwaarden artikel 12.5. Het artikel kan omgeruild worden of de klant ontvangt 80% van het aankoopbedrag van het artikel retour.

Indien de klant akkoord gaat met het oordeel van de deskundige kan het artikel omgeruild worden of zal Weids Wonen & Slapen het overeengekomen bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 werkdagen overmaken.

Indien de klant niet akkoord gaat met het gestelde percentage blijft het artikel eigendom van de klant en dient de klant, voor eigen rekening, binnen een termijn van 30 dagen het artikel(en) op de locatie van aflevering (lees het retouradres van Weids Wonen & Slapen) op te halen.

Creditering

Voor het terugbetalen van reeds betaalde bedragen heeft Weids Wonen & Slapen het bankrekeningnummer van de klant nodig. Klanten uit België, Luxemburg en Duitsland dienen tevens het IBAN en BIC/Swift nummer van hun eigen bank te vermelden. Let op: het rekeningnummer dat de klant opgeeft voor de terugbetaling dient gelijk te zijn aan het rekeningnummer waarvan de klant de betaling aan Weids Wonen & Slapen heeft gedaan. Dit i.v.m. eventuele fraude met terugbetalingen. Reeds betaalde bedragen worden uiterlijk binnen 14 dagen aan de klant terug betaald.

 

Service & Garanties

Controleer bij aflevering ALTIJD direct het geleverde artikel(en) op beschadigingen, gebreken (de juiste afmeting, kleur e.d.) en/of de levering compleet is. Eventuele gebreken of ontbrekende onderdelen dient u binnen 24 uur na ontvangst van het artikel via mail kenbaar te maken. Melding ná 24 uur worden door Weids Wonen & Slapen niet meer in behandeling genomen.

Als het artikel door een transportbedrijf bezorgt wordt (bedden, matrassen, meubelen, e.d.) dient u de schade direct te melden aan de chauffeur/koerier. Deze zal daarvan een notitie op de vrachtbrief maken. Klachten over ontbrekende en/of beschadiging artikelen kunnen bij bezorging na het 'tekenen voor ontvangst zonder opmerkingen' niet meer door Weids Wonen & Slapen in behandeling worden genomen.

Laagste Prijs Garantie

Bij Weids Wonen & Slapen betaalt u gegarandeerd nooit teveel. Dagelijks volgt Weids Wonen & Slapen het prijspeil in de markt en past de prijs waar nodig direct aan op het laagste niveau. Weids Wonen & Slapen geeft 10 dagen garantie op de laagste prijs. Indien u aanspraak wenst te maken op de Laagste Prijs Garantie, dient u de lagere prijs van de andere aanbieder binnen 10 dagen bij Weids Wonen & Slapen te melden.

  1. U heeft reeds een artikel bij ons gekocht. Komt u binnen 10 dagen na aankoop het identieke artikel aantoonbaar (d.m.v. folder of advertentie) goedkoper tegen, dan betalen wij u het prijsverschil meteen terug. Het betreffende artikel dient uiteraard wel op voorraad te zijn bij de desbetreffende aanbieder. Bovendien ontvangt u een kortingscode t.w.v. € 5 als dank, omdat u ons helpt de prijzen actueel te houden!

  2. U heeft nog géén aankoop bij ons gedaan. Wanneer u van plan bent een bepaald artikel bij ons te kopen en u kunt aantonen dat het identieke artikel bij een andere aanbieder voor een lagere prijs heeft gezien, dan betaalt u bij ons de laagste prijs. Bovendien ontvangt u een kortingscode t.w.v. € 5, omdat u ons helpt de prijzen actueel te houden!

Uiteraard hebben wij wel enkele voorwaarden verbonden aan de Laagste Prijs Garantie. Wij hebben ze hieronder opgesomd, zodat u direct weet waar u aan toe bent:

  • Het betreffende artikel dient volkomen identiek te zijn aan het artikel dat Weids Wonen & Slapen levert.
  • Het betreffende artikel dient onder dezelfde voorwaarden als die van Weids Wonen & Slapen geleverd te worden.
  • Het prijsverschil dient door Weids Wonen & Slapen controleerbaar te zijn.
  • Er wordt geen Laagste Prijs Garantie gegeven op artikelen met een verkoopwaarde onder de € 50.

 

100% Tevredenheidsgarantie

Wij zijn overtuigd van de kwaliteit van onze artikelen, nu U nog. Bij online kopen is dat niet zo eenvoudig. Dat begrijpen wij maar al te goed. Vandaar dat wij u dan ook op de aankoop van een artikel met onderstaand vignet een 'Niet Goed = Geld Terug' 100% Tevredenheidsgarantie geven. Als u niet bent overtuigd (wat wij ons natuurlijk niet kunnen voorstellen) mag u in dat geval het artikel GRATIS retour sturen. Wij betalen u dan het volledige aankoopbedrag + de kosten van de retourzending binnen gemiddeld 3 tot 5 werkdagen terug. De kosten voor de retourzending worden alleen vergoed wanneer u deze binnen 24 uur na ontvangst van het artikel online via het retourformulier heeft aangemeld en voor een retourzending binnen Nederland. Voor retourzendingen vanuit andere landen vragen wij u eerst contact op te nemen met onze klantenservice.

100% tevredenheidsgarantie

Productgarantie

Weids Wonen & Slapen hanteert de garantievoorwaarden zoals ze zijn overeengekomen door de Centrale Branchevereniging Wonen met o.a. de Consumentenbond. De productgarantie is standaard 3 jaar op basis van afschrijving: In het eerste jaar krijgt u de volledige kosten vergoed voor reparatie of vervanging, inclusief vracht- en voorrijkosten; In het tweede jaar krijgt u 2/3 van de kosten vergoed; In het derde jaar krijgt u nog 1/3 van de kosten vergoed.

In geval van garantie bepaalt de betreffende fabrikant of een product gerepareerd dan wel vervangen wordt. Deze garantie is alleen van toepassing voor schade of gebreken die ontstaan zijn door materiaal- of productiefouten. Normale slijtage valt niet onder deze garantie. De afnemer is verplicht zich als een goed afnemer te gedragen, waaronder bijvoorbeeld wordt verstaan dat de zaak goed en afdoende wordt onderhouden en oordeelkundig wordt behandeld. Bij verkeerd gebruik (bv. door het matras te gebruiken op de vloer, op een plank of een versleten bedbodem), zichtbare vervuiling, vochtproblemen of beschadiging vervallen de garantie aanspraken.

Indien vervanging of reparatie niet mogelijk is ontvangt u de aankoopprijs in het eerste jaar na aflevering volledig retour. Daarna geldt een afschrijving van 33% bij het inroepen van een garantie in het tweede jaar en een afschrijving van 66% bij inroepen in het derde jaar. Afwijkingen aan het geleverde betreffende kleur, slijtvastheid, structuur en dergelijke, welke uit technisch oogpunt aanvaardbaar zijn volgens geldende, gebruikelijke normen, dan wel handelsgebruik, kunnen het recht op garantie en/of schadevergoeding beperken of uitsluiten.

 

Keurmerken & Labels

Nomite

Het NOMITE keurmerk geeft aan dat het om een product gaat dat geschikt is voor personen met huisstofmijt allergie. Het veren- en donsdichte hoesmateriaal biedt extra bescherming waardoor het binnendringen van mijten wordt tegengegaan. Ook als u allergisch bent voor huisstof of astmatisch bent, hoeft u dus niet af te zien van het natuurlijke slaapcomfort, dat dons en veren biedt. Dat is door wetenschappelijke onderzoeken aangetoond. Lees hier meer over het Nomite label.

Oeko-Tex

Oeko-Tex Standard 100 is een test- en certificeringssysteem voor textiel. De standaard richt zich op het beperken van het gebruik van schadelijke stoffen in relatie tot de gezondheid van de eindgebruiker. Hoewel het label dus gericht is op gezondheidsaspecten van het textielproduct, hebben de richtlijnen voor het gebruik van schadelijke stoffen ook raakvlakken met de ecologische dimensie van duurzaamheid. Lees hier meer over het Oeko-Tex label.

Woolmark

Woolmark is een handelsmerk van AWI (Australian Wool Innovation Limited). Producenten van wollen artikelen zoals kleding, beddengoed, meubelbekleding, gordijnstof, tapijten et cetera kunnen een licentie krijgen om dit merk te gebruiken. Voorwaarde is dat het artikel voldoet aan een aantal eisen opgesteld door de AWI. Eén daarvan is dat het woolmark alleen gebruikt mag worden voor artikelen bestaande uit 100% scheerwol. Naast het merk Woolmark exploiteert AWI via The Woolmark Company ook de merken Woolmark blend (50 tot 99% scheerwol) en Woolblend (30 tot 49% scheerwol). Het merk is in 1937 ingevoerd door het IWS (Internationaal Wol Secretariaat) om de kwaliteit van wollen artikelen te garanderen en zo het gebruik van wol te promoten. Lees hier meer over het Woolmark label.

Downafresh

Het Downafresh keurmerk verenigt fabrikanten die zich houden aan de gedragscode met betrekking tot het dierenwelzijn. De herkomst van de gebruikte materialen wordt vastgelegd in een documentatiesysteem. Dit wordt periodiek gecontroleerd door een onafhankelijk instituut. Het Downafresh label garandeert eveneens dat het vulmateriaal voldoet aan de eisen van EN 12935. Deze Europese norm houdt in dat het vulmateriaal zorgvuldig is gereinigd en gedroogd wordt bij een temperatuur van ten minste 100°C. Dekbedden met het Downafresh label zijn geproduceerd zonder agressieve desinfecteringsmiddelen en zijn daardoor ook volledig biologisch afbreekbaar. Lees hier meer over het Downafresh label.

GOTS

GOTS (Global Organic Textile Standard) is ontwikkeld om biologisch katoen, dons en andere biologisch geteelde vezels verder te produceren tot een duurzaam kledingstuk of textiel. De standaard stelt bijvoorbeeld eisen aan fabrieken omtrent het gebruik van schadelijke chemicaliën en een duurzame productie. GOTS omvat ook criteria omtrent de arbeidsomstandigheden, die gebaseerd zijn op de normen van de International Labour Organization, zoals het recht op vakbondsvrijheid en het recht op veilige en gezonde werkomstandigheden. Lees hier meer over het GOTS label.

RDS

Donzen dekbedden en kussens gecertificeerd volgens de Responsible Down Standard (RDS) voldoen aan strikte dierenwelzijnseisen. Dit betekent dat de dons in deze dekbedden en kussens enkel afkomstig is van eenden die gezond leven, geen pijn lijden en geen angst of stress ervaren. De dons is daarnaast door de gehele productieketen heen traceerbaar, waarbij enkel producten met gecertificeerd dons het RDS logo dragen. De gehele productieketen, van boerderij tot eindproduct, wordt daarbij periodiek gecontroleerd door het onafhankelijke certificeringsorgaan Control Union. Lees hier meer over het RDS label.

Ecolabel

Het EU Ecolabel is het Europese milieukeurmerk voor producten en diensten, met als doel om duurzamere productie en consumptie te stimuleren. Het keurmerk is erkend door alle landen van de Europese Unie en door Noorwegen, Liechtenstein en IJsland. Producten en diensten met het EU Ecolabel zijn geproduceerd met een lagere milieubelasting van: grondstoffen, energie, water, schadelijke stoffen, afval, verpakking. Lees hier meer over het Ecolabel.

FSC

Hout met een FSC-logo is geproduceerd volgens strenge regels over onder andere legaliteit, bescherming van de natuur en over de rechten en het welzijn van de lokale bevolking en arbeiders. Het FSC-systeem is er op gericht dat ook in de toekomst de natuur behouden blijft en de bevolking, bedrijven en consumenten kunnen profiteren van wat het bos hen te bieden heeft. Zo mag in een tropisch oerwoud per hectare slechts één keer in de dertig jaar een beperkt aantal bomen gekapt worden. In de tussentijd kan het bos zich herstellen en in sommige gevallen wordt het bos hierbij geholpen door het bijplanten van bomen. Diverse studies, van bijvoorbeeld het onderzoeksinstituut CIFOR, hebben laten zien dat FSC aantoonbaar positieve effecten heeft voor het bos en de lokale bevolking. Lees hier meer over het FSC label.