Klantenservice

Heeft u een vraag of opmerking over een artikel of over uw bestelling, dan kunt u ons telefonisch bereiken op nummer: 0031 (0)58 289 41 25 of via de live chat (klik op de chat button rechts onder). U kunt ons natuurlijk ook een mail of een verzoek om contact sturen via het contactformulier.

Online bestellen, heel eenvoudig!

winkelwagen Stap 1

Laat u via onze website uitgebreid informeren. Volgt u het menu dan wordt u op een prettige en eenvoudig wijze bij de hand genomen en onderweg uitgebreid geïnformeerd en geadviseerd. Heeft u al duidelijke voorkeuren, gebruik dan ons filter. Wij zetten dan op basis van uw voorkeuren ons aanbod voor u overzichtelijk op een rijtje. Weet u al exact welk artikel u zoekt, gebruik dan het zoekveld (rechtsboven van uw scherm) en vul daar een zoekterm in. Wilt u graag direct persoonlijk advies of hulp bij het bestellen gebruik dan de live chat (rechtsonder). U kunt ons uiteraard ook bellen of een mail sturen.

Als u een keuze heeft gemaakt, selecteer dan eerst een optie en klik dan op de button 'In winkelwagen'. Op uw scherm verschijnt nu uw winkelwagen met een overzicht van uw bestelling. U kunt hier gewoon wijzigingen in aanbrengen. Er is nog niks definitief! Als u de bestelling definitief wilt maken, klik dan op de button 'Ga door naar afrekenen'. Om terug te keren naar de webwinkel klikt u op de button 'Ga verder met winkelen'.

Als u tussentijds een overzicht van uw bestelling wilt zien klikt u rechtsboven van uw scherm op het winkelwagentje.

veilig online betalen Stap 2

Bent u klaar met winkelen en wilt u de bestelling afronden, klik dan boven in uw winkelwagen op de button 'ga door naar afrekenen' of klik op de menu button 'afrekenen' rechtsboven van uw scherm. Vul het bestelformulier volledig in (als u reeds ingelogd bent, dan hoeft dat natuurlijk niet). U kunt uw bestelling direct afrekenen, wanneer u via iDEAL, MasterCard, Visa/Maestro of Mister Cash betaald. Selecteer de door u gewenste betalingswijze. Wilt u liever op een ander moment betalen, selecteer dan bij 'betalingswijze' de optie: 'AfterPay' of 'Bankoverschrijving'. U kunt uw bestelling uiteraard ook persoonlijk afhalen en in onze showroom met de pin of contant afrekenen. Kies dan voor de optie: 'Afhalen op afspraak'.

Check Stap 3

Controleer bij elke stap goed de invoer en verzend het formulier bij de laatste stap door op de button 'bevestigen' te klikken. U krijgt nu een melding op uw scherm dat uw bestelling is bevestigd en heeft u de mogelijkheid om de orderbevestiging uit te printen en/of op te slaan. Gelijktijdig is er een bevestigingsmail naar u verzonden met de details van uw bestelling en een link om uw bestelling te kunnen volgen.

Veilig winkelen

Doordat online kopen steeds populairder wordt en er steeds meer webwinkels komen, is het belangrijk dat u goed oplet bij wie u winkelt. Voor het verzenden van gevoelige informatie, zoals je betaalgegevens, gebruiken we een beveiligde internetverbinding. Bij een beveiligde internetverbinding wordt het www. adres vooraf gegaan door https:// in plaats van het normale http://. De letter ‘s’ staat voor ‘secure’ (veilig). Bovendien ziet u ook nog een klein slotje in de adresbalk en kleurt de adresbalk groen.

https://www.weidswonenenslapen.nl

Check onze klantreacties

Check ook altijd de reviews over het betreffende bedrijf, waar u wilt gaan bestellen. Reviews over ons bedrijf vindt u o.a. bij Google, Kioyh en Trustpilot. Gemiddeld scoren we een 9+ en een 4,6 van de 5 sterren. Resultaten waar we hard voor werken en dan ook bijzonder trots op zijn.

Betalingsmogelijkheden

Bij Weids Wonen & Slapen heeft u de keuze uit verschillende betalingsmogelijkheden. In veel gevallen wordt uw betaling verwerkt door MultiSafepay (www.multisafepay.com). MultiSafepay is onze payment provider en alle betalingen zoals, iDeal, Visa/MasterCard en Overboeking lopen via MultiSafepay. U zult deze naam dan ook tegen komen op uw bankafschrift.

iDEAL - De meest gekozen betaalmethode van Nederland

Weids Wonen & Slapen werkt samen met iDEAL, de veiligste aanbieder van internetbetalingen, en partner van o.a. ABN-Amro, Fortis, ING-Postbank, Rabobank en SNS bank. Maakt u gebruik van internetbankieren bij ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers dan kunt u direct met iDEAL betalen. U rekent dan snel en gemakkelijk af in de vertrouwde internet betaalomgeving van uw eigen bank.

iDEAL QR
Betalen met een iDEAL QR-code Betalen en betaald worden met iDEAL kan tegenwoordig namelijk ook met een QR-code. Een iDEAL QR-code is te scannen met iedere smartphone.

Bankoverschrijving
U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het factuurbedrag via een bankoverschrijving aan ons over te maken op bankrekeningnummer: NL98 RABO 0321 1353 18 (Rabobank) t.n.v. Weids Wonen & Slapen te Bitgum. Let op! Vermeld bij de betaling duidelijk uw naam en ordernummer.

Riverty - Veilig en vertrouwd Achteraf betalen
Als u online bestellen toch allemaal nog wat spannend vindt kies dan voor Riverty (voorheen AfterPay). Met Riverty betaald u veilig achteraf. Riverty voert voor ons het volledige achteraf betaalproces uit. U ontvangt van Riverty per mail een digitale acceptgiro. U heeft daarna nog 14 dagen de tijd om te betalen. U kunt bij Weids Wonen & Slapen achteraf betalen tot een bedrag van € 2500.Let op! Betaling met een Riverty brengt voor ons extra kosten (3,5% op het aankoopbedrag) met zich mee.

Let op! Achteraf betalen is niet altijd mogelijk. Het is mede afhankelijk van de waarde van uw bestelling en uw betaalgeschiedenis bij Riverty. Ter goedkeuring van uw verzoek om achteraf te betalen voert Riverty dan ook een gegevens controle uit. Riverty hanteert een strikt privacybeleid zoals omschreven in zijn privacy statement. Voor meer informatie over deze betaalmethode verwijzen wij u naar de website van Riverty . Ook voor vragen over uw betaling kunt u contact opnemen met Riverty .

In3
In3 is de enige gespreid betaalmethode zonder rente of lening en BKR registratie. U betaalt gespreid in drie termijnen binnen 60 dagen. De eerste termijn betaalt u direct via iDEAL. De tweede termijn betaalt u binnen 30 dagen en de derde termijn weer 30 dagen daarna.

Waarom kan ik niet Achteraf of In3 betalen?
Wanneer uw betaling via Riverty of in3 (betalen in 3 termijnen) niet lukt, dan verzoeken wij u om contact met hen op te nemen. Wegens privacyredenen kunnen wij niet zien wat de reden voor weigering is. Vaak ligt de reden in de hoogte van het aankoopbedrag of uw bestel/betaal geschiedenis. Mocht onverhoopt uw verzoek tot betaling met Riverty of In3 niet geautoriseerd worden, dan kunt u natuurlijk betalen met een van de andere betaalmethoden. 

KBC
KBC is een acroniem van Kredietbank ABB Verzekeringen CERA Bank. Ze is ook actief in Oost-Europa. KBC haalt spaargeld op, geeft leningen uit en is actief als verzekeraar. In Wallonië is de bank bekend onder de merknaam CBC.

Bankcontact Mister Cash - De meest gekozen betaalmethode van België

Bankcontact/Mister Cash is ongetwijfeld het meest populaire elektronische betaalmiddel in België. Er zijn meer dan 10 miljoen bankkaarten in omloop, en jaarlijks worden maar liefst 670 miljoen transacties uitgevoerd. Mister Cash is eenvoudig, veilig en gebruiksvriendelijk.

Belfius
Belfius is een van de grootste Belgische banken. De bank voorziet in een eigen betaaloplossing voor haar klanten. Belfius klanten kunnen op deze manier in hun vertrouwde bankomgeving realtime betalingen verrichten.

SOFORT banking
De SOFORT bankoverboeking is een Europese betaalmethode, waarmee betalingen worden gedaan. Klanten hoeven daarvoor geen accounts en dergelijke aan te maken, maar gebruiken gewóón hun eigen digitale bankomgeving om de betaling te voltooien.

Giropay
Giropay is een betaalmethode voor bankoverboekingen in Duitsland. De bankoverboeking is in Duitsland de meest populaire manier om online te betalen.

Google Pay
Google Pay is de snelle en eenvoudige manier om op miljoenen plekken te betalen: online, in winkels en andere locaties. Met Google Pay heeft u alles bij de hand wat u nodig heeft om af te rekenen en blijven uw gegevens veilig. Bovendien kunt u uw account op elk moment beheren op het web of via de app. U kunt met google Pay elk bedrag betalen.

Apple Pay
Apple Pay is dé manier om te betalen. Het vervangt fysieke pasjes en contant geld door een manier van betalen die privé, makkelijker en veiliger is. Of u nu in een winkel, op een website of in een app betaalt. Dit is het nieuwe betalen. U kunt bij Weids Wonen & Slapen met Apple Pay betalen tot een bedrag van € 2.000. Let op! Betaling met een credit card brengt voor ons extra kosten (1,5% op het aankoopbedrag) met zich mee.

PayPal
PayPal is wereldwijd een populaire en veel gebruikte online betaalmethode. Met een persoonlijk (en gratis) account kunnen consumenten hun online aankopen direct online betalen met een creditcard, bankoverschrijving of PayPal-saldo. Dit kan ook vanaf een mobiele telefoon of tablet en zonder bank- of creditcardgegevens in te voeren.

MasterCard, VISA of Maestro
U kunt ook eenvoudig, snel en veilig betalen door middel van een Credit Card. Dit kan zowel met MasterCard, VISA of Maestro zijn. De betaling gebeurt uiteraard via een veilige SSL connectie/ https. Het protocol HTTPS staat voor HyperText Transfer Protocol Secure. HTTPS is een uitbreiding op het HTTP-protocol met als doel een veilige uitwisseling van gegevens. Bij gebruik van HTTPS wordt de data versleuteld, waardoor het voor een buitenstaander, bijvoorbeeld iemand die afluistert, onmogelijk zou moeten zijn om te weten welke gegevens verstuurd worden. U kunt bij Weids Wonen & Slapen met creditcard betalen tot een bedrag van € 2.000. Let op! Betaling met een credit card brengt voor ons extra kosten (1,5% op het aankoopbedrag) met zich mee.

Afrekenen in onze showroom
U kunt uw bestelling uiteraard ook persoonlijk afhalen en in onze showroom met de pin of contant afrekenen.

Levertijd

In Nederland wordt uw bestelling (indien geplaatst én betaald voor 16:00 uur) vaak al de volgende werkdag geleverd! Bij elk artikel wordt een actueel voorraadstatus vermeld. Op voorraad wil zeggen dat het betreffende artikel dezelfde dag nog verstuurd kan worden.

Wanneer er bijvoorbeeld bij een artikel staat; Levertijd 10-15 werkdagen, dan betekend dit dat het artikel in bestelling is bij de fabrikant en spoedig wordt verwacht. Daar wij ook een fysieke showroom/ winkel hebben kan het incidenteel voorkomen dat de online voorraadstatus niet direct is bijgewerkt. U wordt daar dan uiteraard direct ook van op de hoogte gebracht. Binnen Europa hanteren wij een gemiddelde levertijd van 1-3 werkdagen.

Uitgestelde levering

In de kassa kunt u indien gewenst een 'uitgestelde datum' selecteren, waarop u graag zou willen dat de levering plaats vindt. Dit is echter geen gegarandeerde datum. Belt u ons voor de zekerheid als het cruciaal is dat de levering van uw bestelling op een exacte datum moet plaats vinden. Indien een artikel onverhoopt niet voorradig is zullen wij u daar uiteraard tijdig over berichten.

Verzenden of Bezorging

Wij maken een onderscheid tussen verzenden en bezorging. Dekbedden, kussens, bedtextiel, klamboes, e.d. versturen wij als pakket (met een maximaal toegestane omvang van 300 cm).

Alles wat niet in een doos past zoals bijvoorbeeld bedden, matrassen, lattenbodems, kasten e.d. worden via een transportbedrijf (met een vrachtauto) bij u thuis bezorgt. De kosten voor bezorging middels groot transport zijn uiteraard vele malen hoger dan versturen via een pakketdienst. Meer informatie over de bezorgkosten leest u verderop.

1. Pakketverzending

Wij werken voor de verzending van onze pakketten samen met DPD, PostNL, GLS en DHL. Zodra uw bestelling ons magazijn verlaat ontvangt u van de vervoerder een verzendbevestiging met een track en trace code per e-mail (check eventueel ook uw spambox). In deze mail staat alle informatie omtrent de levering van uw bestelling. Ook kunt u doorklikken op een link in deze mail, wanneer u niet in de gelegenheid bent om uw bestelling op de voorgestelde dag en tijdvak in ontvangst te nemen. U heeft dan de mogelijkheid om een nieuwe afleverafspraak te maken of u selecteert een parcelshop bij u in de buurt om daar op uw gemak zelf het pakket af te halen.

Let op! Wanneer u voor een parcelshop levering kiest is het niet gegarandeerd dat uw pakket daar ook geleverd zal worden. Zeker in drukke tijden kan het voorkomen dat de postbode bij een 'volle parcelshop' moet uitwijken naar een andere dichtstbijzijnde parcelshop.

Verzendkosten Nederland, België, Luxemburg en Duitsland

Verzending is GRATIS bij een order met een factuurbedrag vanaf €50. Voor orders met een factuurbedrag tussen de €50 en €25 nemen wij een deel van de verzendkosten voor onze rekening. Uw verzendkosten bedragen dan €3,95. Voor bestellingen met een orderwaarde tot en met €25 brengen wij €6,95 in rekening.  Voor verzending naar de Waddeneilanden (NL) berekenen wij een standaard vergoeding van €6,95. Bij een order met een factuurbedrag vanaf €100 versturen wij ook GRATIS naar de Waddeneilanden. 

Verzendkosten naar andere landen

De verzendkosten naar andere landen verschillen per land. Selecteer in de kassa het land van bestemming. Een indicatie van de hoogte van de verzendkosten* wordt aan uw bestelling toegevoegd. Neem contact met ons op als het land van bestemming er niet tussen staat of er bij verzending naar het buitenland geen bedrag wordt getoond. De hoogte van de verzendkosten naar het buitenland zijn indicatief. Dit omdat de kosten voor het transport worden bepaald door de omvang en het gewicht van het pakket. Wij nemen contact met u op over de exacte hoogte van de verzendkosten, indien deze sterk afwijken van de indicatie. U beslist dan natuurlijk altijd nog zelf of u de bestelling/verzending wilt doorzetten of deze toch liever wenst te annuleren.

Papier recycling Duurzaam verpakken

Doordat wij nagenoeg alles uit voorraad verkopen hebben wij dagelijks een grote aanvoer van pakketten. Ook bij ons komt alles vanaf de fabrieken in dozen binnen. Wij zien onszelf als een duurzame onderneming en in dat kader hoort het ook zo te zijn dat wij zoveel mogelijk van deze dozen recyclen. Het kan dus zomaar zijn dat u een bestelling geleverd krijgt in een gebruikte doos. Natuurlijk kiezen we alleen maar dozen die kwalitatief nog steeds goed genoeg zijn om te versturen. Het goed laten overkomen van onze producten gaat boven alles! Natuurlijk ziet het er dan bij ontvangst dan wel niet altijd even representatief uit, maar wij hopen toch dat u onze keuze hierin kunt ondersteunen.

Let op! Neerzettoestemming
Kiest u voor neerzettoestemming dan geeft u de pakketbezorger expliciet toestemming om alleen dat specifieke pakket op een veilige plaats bij u thuis neer te zetten.
Heel belangrijk voor u om te weten: Wordt het pakje gestolen nadat het ergens rond uw huis is afgeleverd? Dan ligt de verantwoordelijkheid niet bij de bezorger of bij ons, maar bij u als klant.

Heeft u bij de pakketbezorger aangegeven dat uw bestelling neergezet mag worden op een bepaalde plaats als u niet thuis bent? Verzeker u er dan wel van dat u een geschikte en veilige plaats kiest. Wij zijn bij een neerzettoestemming niet verantwoordelijk voor schades bij diefstal, verlies of beschadigingen met betrekking tot de inhoud van het betreffende pakket.

2. Bezorging (transport)

Artikelen die wij niet als pakket kunnen versturen (o.a meubilair, bedden, matrassen, enz) worden via eigen transport bezorgt. Wij werken hiervoor samen met Hoeksta BV Wij bezorgen binnen Nederland GRATIS bij een order met een factuurbedrag vanaf € 500 . Voor orders met een totaal factuurbedrag vanaf € 250 tot € 500 vragen wij een bijdrage van € 50. Voor orders met een waarde beneden de €250 vragen wij een bijdrage van € 75. 

NB: Levering naar de Waddeneilanden kan extra kosten met zich meebrengen. Wij zullen de eventuele bijkomende kosten aan u bekend maken bij het inplannen van de bezorgafspraak. Hiervoor ontvangt u dan een aparte factuur. De kosten voor bezorging naar andere landen zijn uiteraard hoger. Selecteer in de kassa het land van uw bestemming. De hoogte van de bezorgkosten* wordt indien bekend aan uw bestelling toegevoegd. Neem contact met ons op als het land van bestemming er niet tussen staat of er bij bezorging naar het buitenland geen bedrag wordt getoond.

* De hoogte van de bezorgkosten zijn indicatief. Dit omdat de kosten voor het transport worden bepaald door o.a. de omvang en het gewicht van de goederen. Wij nemen contact met u op over de exacte hoogte van de bezorgkosten, indien deze sterk afwijken van de indicatie. U beslist dan natuurlijk altijd nog zelf of u de bestelling/bezorging wilt doorzetten of deze toch liever wenst te annuleren.

Status van mijn bestelling

Heeft u een vraag over de status van uw bestelling log dan in op 'mijn account'. Als u een account heeft aangemaakt NADAT u de bestelling heeft afgerond, zult u deze bestelling ook niet terugvinden in uw account omgeving. Heeft u bij ons geen account, stuurt u ons dan een mail. Vermeld daarbij uw naam en ordernummer. Het ordernummer vindt u terug op de orderbevestiging, die u direct na afronding van uw bestelling via de mail van ons heeft ontvangen.

14 dagen zichttermijn

Weids Wonen & Slapen hanteert een zichttermijn van 14 kalender dagen. Dit betekent dat u van ons ruim de tijd krijgt de kwaliteit van het bestelde artikel zelf te beoordelen. Binnen de periode van de zichttermijn kunt u de koop ontbinden. Na ontbinding heeft u 14 kalenderdagen om het product op eigen kosten en risico te retourneren. Na het verstrijken van de zichttermijn wordt de koopovereenkomst een feit. Een zichttermijn moet u overigens niet verwarren met een testperiode.

Een zichttermijn behelst een periode waarin u een artikel beoordeeld, zoals u dat ook in onze showroom zou doen. Uiteraard verwachten wij dat u het artikel na ontvangst met zorg behandeld. Voor de eventuele waardevermindering die ontstaat omdat u een artikel op een andere wijze heeft gebruikt dan u bij ons in de winkel zou doen, mogen wij u aansprakelijk stellen. Het recht van retourneren is niet van toepassing op speciaal voor u op maat of kleur gemaakte artikelen. Voor klamboes, bed- en badtextiel geldt dat deze niet in zijn geheel uit de verpakking mag zijn geweest. U mag uiteraard de verpakking wel openen om zo de stof te kunnen zien en voelen, maar hiervoor is niet nodig het artikel in zijn geheel uit de verpakking te halen. Wanneer u dat wel doet verliest het zijn verkoopwaarde, aangezien wij deze niet meer als nieuw kunnen verkopen.

Klik hier voor meer informatie over het herroepingsrecht. Klik hier voor het retourformulier.

Service & Garanties

Controleer bij aflevering ALTIJD direct het geleverde artikel(en) op beschadigingen, gebreken (de juiste afmeting, kleur e.d.) en/of de levering compleet is. Eventuele gebreken of ontbrekende onderdelen dient u binnen 24 uur na ontvangst van het artikel via mail kenbaar te maken. Melding ná 24 uur worden door Weids Wonen & Slapen niet meer in behandeling genomen.

Bewaar ten alle tijden de verpakking/ verzenddozen. Bij een incomplete levering kunnen wij nagenoeg altijd aan de hand van de afmetingen van de dozen vaststellen of de levering compleet is geweest.

Als het artikel door een transportbedrijf bezorgt wordt (bedden, matrassen, meubelen, e.d.) dient u de schade direct te melden aan de chauffeur/koerier. Deze zal daarvan een notitie op de vrachtbrief maken. Klachten over ontbrekende en/of beschadiging artikelen kunnen bij bezorging na het 'tekenen voor ontvangst zonder opmerkingen' niet meer door Weids Wonen & Slapen in behandeling worden genomen.

100% Tevredenheidsgarantie

Wij zijn overtuigd van de kwaliteit van onze artikelen, nu U nog. Bij online kopen is dat niet zo eenvoudig. Dat begrijpen wij maar al te goed. Vandaar dat wij u dan ook op de aankoop van een artikel met onderstaand vignet een 'Niet Goed = Geld Terug' 100% Tevredenheidsgarantie geven. Als u niet bent overtuigd (wat wij ons natuurlijk niet kunnen voorstellen) mag u in dat geval het artikel GRATIS retour sturen. Wij betalen u dan het volledige aankoopbedrag + de kosten van de retourzending binnen gemiddeld 3 tot 5 werkdagen terug. De kosten voor de retourzending worden alleen vergoed wanneer u deze binnen 24 uur na ontvangst van het artikel online via het retourformulier heeft aangemeld en voor een retourzending binnen Nederland. Voor retourzendingen vanuit andere landen vragen wij u eerst contact op te nemen met onze klantenservice.

100% tevredenheidsgarantie

Product garantie

Weids Wonen & Slapen hanteert de garantievoorwaarden zoals ze zijn overeengekomen door de Centrale Branchevereniging Wonen met o.a. de Consumentenbond. De product garantie is standaard 3 jaar op basis van afschrijving: In het eerste jaar krijgt u de volledige kosten vergoed voor reparatie of vervanging, inclusief vracht- en voorrijkosten; In het tweede jaar krijgt u 2/3 van de kosten vergoed; In het derde jaar krijgt u nog 1/3 van de kosten vergoed.

In geval van garantie bepaalt de betreffende fabrikant of een product gerepareerd dan wel vervangen wordt. Deze garantie is alleen van toepassing voor schade of gebreken die ontstaan zijn door materiaal- of productiefouten. Normale slijtage valt niet onder deze garantie. De afnemer is verplicht zich als een goed afnemer te gedragen, waaronder bijvoorbeeld wordt verstaan dat de zaak goed en afdoende wordt onderhouden en oordeelkundig wordt behandeld. Bij verkeerd gebruik (bv. door het matras te gebruiken op de vloer, op een plank of een versleten bedbodem), zichtbare vervuiling, vochtproblemen of beschadiging vervallen de garantie aanspraken.

Indien vervanging of reparatie niet mogelijk is ontvangt u de aankoopprijs in het eerste jaar na aflevering volledig retour. Daarna geldt een afschrijving van 33% bij het inroepen van een garantie in het tweede jaar en een afschrijving van 66% bij inroepen in het derde jaar. Afwijkingen aan het geleverde betreffende kleur, slijtvastheid, structuur en dergelijke, welke uit technisch oogpunt aanvaardbaar zijn volgens geldende, gebruikelijke normen, dan wel handelsgebruik, kunnen het recht op garantie en/of schadevergoeding beperken of uitsluiten.

Keurmerken & Labels

Nomite keurmerk

Het NOMITE keurmerk geeft aan dat het om een product gaat dat geschikt is voor personen met huisstofmijt allergie. Het veren- en donsdichte hoesmateriaal biedt extra bescherming waardoor het binnendringen van mijten wordt tegengegaan. Ook als u allergisch bent voor huisstof of astmatisch bent, hoeft u dus niet af te zien van het natuurlijke slaapcomfort, dat dons en veren biedt. Dat is door wetenschappelijke onderzoeken aangetoond. Lees hier meer over het Nomite label.

Oeko-Tex keurmerk

Oeko-Tex Standard 100 is een test- en certificeringssysteem voor textiel. De standaard richt zich op het beperken van het gebruik van schadelijke stoffen in relatie tot de gezondheid van de eindgebruiker. Hoewel het label dus gericht is op gezondheidsaspecten van het textielproduct, hebben de richtlijnen voor het gebruik van schadelijke stoffen ook raakvlakken met de ecologische dimensie van duurzaamheid. Lees hier meer over het Oeko-Tex label.

Woolmark keurmerk

Woolmark is een handelsmerk van AWI (Australian Wool Innovation Limited). Producenten van wollen artikelen zoals kleding, beddengoed, meubelbekleding, gordijnstof, tapijten et cetera kunnen een licentie krijgen om dit merk te gebruiken. Voorwaarde is dat het artikel voldoet aan een aantal eisen opgesteld door de AWI. Eén daarvan is dat het woolmark alleen gebruikt mag worden voor artikelen bestaande uit 100% scheerwol. Naast het merk Woolmark exploiteert AWI via The Woolmark Company ook de merken Woolmark blend (50 tot 99% scheerwol) en Woolblend (30 tot 49% scheerwol). Het merk is in 1937 ingevoerd door het IWS (Internationaal Wol Secretariaat) om de kwaliteit van wollen artikelen te garanderen en zo het gebruik van wol te promoten. Lees hier meer over het Woolmark label.

Downafresh keurmerk

Het Downafresh keurmerk verenigt fabrikanten die zich houden aan de gedragscode met betrekking tot het dierenwelzijn. De herkomst van de gebruikte materialen wordt vastgelegd in een documentatiesysteem. Dit wordt periodiek gecontroleerd door een onafhankelijk instituut. Het Downafresh label garandeert eveneens dat het vulmateriaal voldoet aan de eisen van EN 12935. Deze Europese norm houdt in dat het vulmateriaal zorgvuldig is gereinigd en gedroogd wordt bij een temperatuur van ten minste 100°C. Dekbedden met het Downafresh label zijn geproduceerd zonder agressieve desinfecteringsmiddelen en zijn daardoor ook volledig biologisch afbreekbaar. Lees hier meer over het Downafresh label.

GOTS keurmerk

GOTS (Global Organic Textile Standard) is ontwikkeld om biologisch katoen, dons en andere biologisch geteelde vezels verder te produceren tot een duurzaam kledingstuk of textiel. De standaard stelt bijvoorbeeld eisen aan fabrieken omtrent het gebruik van schadelijke chemicaliën en een duurzame productie. GOTS omvat ook criteria omtrent de arbeidsomstandigheden, die gebaseerd zijn op de normen van de International Labour Organization, zoals het recht op vakbondsvrijheid en het recht op veilige en gezonde werkomstandigheden. Lees hier meer over het GOTS label.

RDS keurmerk

Donzen dekbedden en kussens gecertificeerd volgens de Responsible Down Standard (RDS) voldoen aan strikte dierenwelzijnseisen. Dit betekent dat de dons in deze dekbedden en kussens enkel afkomstig is van eenden die gezond leven, geen pijn lijden en geen angst of stress ervaren. De dons is daarnaast door de gehele productieketen heen traceerbaar, waarbij enkel producten met gecertificeerd dons het RDS logo dragen. De gehele productieketen, van boerderij tot eindproduct, wordt daarbij periodiek gecontroleerd door het onafhankelijke certificeringsorgaan Control Union. Lees hier meer over het RDS label.

Downpass keurmerk

De DOWNPASS toont aan dat het dons en de veren van watervogels (eenden en ganzen) welke gebruikt worden als vulmateriaal in de dekbedden en kussens op ethisch verantwoorde wijze zijn verkregen en tevens worden onderworpen aan een strenge kwaliteitscontrole.

Om producten te mogen voorzien van het DOWNPASS-label, moeten de producenten garanderen dat er alleen gebruikgemaakt wordt van dons en veren afkomstig van pluimveehouderijen die gecontroleerd worden op dierenwelzijn. Voor een succesvolle DOWNPASS-audit worden er bij de fokkerijen zowel aangekondigde als onaangekondigde controles gehouden: het is niet toegestaan om dieren in kooien te houden of onder dwang te voeren, het levend plukken van ganzen en eenden is verboden. Om te slagen voor de audit moet aan de volgende basisvoorwaarden worden voldaan: de stallen moeten adequaat zijn, de dieren moeten voldoende voer en vers water krijgen, de dieren moeten beschermd worden tegen ziekten en natuurlijke vijanden en verzorgd worden door vakkundig personeel.

Bovendien mag er op de door de DOWNPASS geauditeerde fokkerijen geen sprake zijn van parallelle productie. Daaronder valt zowel het houden van gevogelte voor de verkrijging van dons en veren van levend geplukte dieren als de productie van eenden- of ganzenlever (foie gras). De dieren mogen daartoe ook niet worden overgebracht naar een andere fokkerij.

Naast de controle van de herkomst van het vulmateriaal worden DOWNPASS-producten ook onderworpen aan een kwaliteitscontrole. Hiervoor worden producten opgekocht die in de handel zijn. Vervolgens worden deze producten onder notarieel toezicht gecontroleerd door geaccrediteerde controle-instituten. Er wordt gecontroleerd of de gegevens over de samenstelling van de vulling overeenkomen met de toepasselijke etiketteringsvoorschriften ( bijv. DIN EN 12934 of vergelijkbare nationale/internationale etiketteringsvoorschriften). Het is vooral van belang dat de percentages dons en veren die op het etiket staan weergegeven, correct zijn.

Overtredingen van de ethische en / of kwalitatieve controle criteria van DOWNPASS-vullingen, worden direct bestraft en kunnen door tussenkomst van een notaris leiden tot intrekking van het label (keurmerk). Lees hier meer over de DOWNPASS.

Eco label keurmerk

Het EU Ecolabel is het Europese milieukeurmerk voor producten en diensten, met als doel om duurzamere productie en consumptie te stimuleren. Het keurmerk is erkend door alle landen van de Europese Unie en door Noorwegen, Liechtenstein en IJsland. Producten en diensten met het EU Ecolabel zijn geproduceerd met een lagere milieubelasting van: grondstoffen, energie, water, schadelijke stoffen, afval, verpakking. Lees hier meer over het Ecolabel.

FSC keurmerk

Hout met een FSC-logo is geproduceerd volgens strenge regels over onder andere legaliteit, bescherming van de natuur en over de rechten en het welzijn van de lokale bevolking en arbeiders. Het FSC-systeem is er op gericht dat ook in de toekomst de natuur behouden blijft en de bevolking, bedrijven en consumenten kunnen profiteren van wat het bos hen te bieden heeft. Zo mag in een tropisch oerwoud per hectare slechts één keer in de dertig jaar een beperkt aantal bomen gekapt worden. In de tussentijd kan het bos zich herstellen en in sommige gevallen wordt het bos hierbij geholpen door het bijplanten van bomen. Diverse studies, van bijvoorbeeld het onderzoeksinstituut CIFOR, hebben laten zien dat FSC aantoonbaar positieve effecten heeft voor het bos en de lokale bevolking. Lees hier meer over het FSC label.